Rügen og Stettin 2015.

Afgang fra Nolds Havn den 4 juli, sammen med Maria, Bjarne og der lille hund Sophie. Afgang 10.10 gennem Karrebæksminde Broen kl. 11.00 sammen med ca. 25 andre både.

Under Farø Broen kl. 14. Det har været næsten blik og 28-30 og fuld sol.

Ankomst Stubbekøbing kl. 15.10,

5 juli.

Afgang Stubbekøbing kl. 6.50. Fint let overskyet vejr – næsten blik og varmt.                                                                                                                        Ankom Stralsund kl. 15,30. Fik en fin plads i havnen.

6 juli Overligger dag i Stralsund. Blæsende og lid køligt.                                                                                                                                                             Var på by tur besøgte Meermuseum, spændende sted. Besøgte om aftenen  Europas ældste Haneknejpe, Hanni vores vært var desværre på ferie.

7 juli.                                                                                                                                                                                                                                                        Afgang fra Stralsund 8.50, næsten ingen vind, sol og blå himmel. Tanken var at sejle til Greiswald, men jeg missede indsejling og vi fortsatte til V0lgast hvor vi ankom 15.10. På vejen løb vi ind i en kapsejlads, men slap igennem uden påsejling

8 juli.                                                                                                                                                                                                                                                         Sol, skyet og lidt blæsende, Afgang Volgast 9.50. Ankom Münkebude 15.10, det sidste stykke ret blæsende med vinde ind på siden.

9 juli.                                                                                                                                                                                                                                                         Blæsende, havnedag. Købte kager og hyggede os på MorgenFruen.

10. juli                                                                                                                                                                                                                                                      Stadig meget blæsende, så endnu en havnedag. Om aftenen underholdt Mönkebude Musikanterne et blæse orkester, vores hyggelige havnefoged spillede med

11 juli.                                                                                                                                                                                                                                                       Fint vejr, vinden har lagt sig, så efter vi havde tanket 200 l diesel drog vi her fra kl. 9.00. Ankom Stettin 15.00. Fin tur så ørne. Lagde til ved havne kajen lige neden for byen.

12, 13, 14 0g 15 juli.                                                                                                                                                                                                                               Udforskede Stettin, fik shoppet, især Maria og Bjarne. Stettin er en meget spænende by. Måtte flytte lidt den næst sidste dag da der skulle gøres plads til et stort krydstogt skib. Den 15 vores bryllupsdag inviterede Maria og Bjarne os ud at spise.

16 juli                                                                                                                                                                                                                                                       Tog vi afsked med Stettin kl. 9.00 Flot vejr, sol og ingen vind. Så rigtig mange ørne, så jeg havde travlt med cameraet. Ankom til Uchermünde kl. 15.00

17 juli.                                                                                                                                                                                                                                                        Afgang Uechermünde  9.00  Ankom Perenemünde kl, 15.00 Var på ubådmuseum og museum der viste fremstillingen V1 og V2 raketter under 2 verdenskrig begge steder meget spænende. Stor dramatik i havnen da en lille gut tabte sin sko i havnen, stor rednings aktion, som endte med at en hoppede i vandet og fik redet skoen, alt dette oplevede Maria og jeg slet ikke da vi sad ved havnekontoret det eneste sted vi kunne få net.

18 juli.                                                                                                                                                                                                                                                      Afgang fra Peenmünde 11.15 i tørvejr, det havde regnet om natten og morgnen, ankom Lauterbach. Gik tur og hilste på Rasende Roland et gammelt damptog, som vi morgen vil havde tur med.

19 juli.

Mette og jeg gik til Slot Putbus fantastiske bygninger og en flot park med mange forskellige træer, Og en flot rund plads med stammede roser,

20 juli.

Vi var ude ar køre med Rasende Roland et gammelt damplokomotiv, en fin tur. Sener på dagen besøgte vi den 4,5 km. lange bygning som Hitler sartede byggeriet af i 1936 det var tænkt  som  et kæmpe ferie hotel for den tyske arbejder befolkning. Det skulle kunne huse ca. 20000 gæster. Byggeriet blev dog aldrig fulført, da krigen startede  fik han andet at tænke på og byggeriet stoppede. Det meste af dette kæmpe byggeri hat stået tomt siden, men vi kunne se at man nu var begyndt at restaurer og lave lave lejligheder i bygningerne.

21 juli.

Afgang Lauterbach 11.05 Blæsende og lidt regn ankomst Seedorf kl. 12.15

22 juli.

Afgang Seedorf rart vejr med sol. Ankomst Sellinge, fandt ikke rigtig nogen havn, der hvor den skulle være efter kort og beskrivelse, men der var dog en lille anlægsbro, hvor vi lige kunne være, strøm fik vi fra nærliggende beboet skurvogn, betalt ham 5 euro. Og ellers var pladsen gratis. Gik tur ud til kysten og så den lange promenade bro 400 m. lang

23 juli.

Afgang Selliner 7.45. Abkomst Stahbrude 10.45, Vi kunne slet ikke kende havnen fra for 2 år siden hvor vi lå der, den var helt nyrenoveret. gik tur og besøgte den meget lille kirke, tror det er den mindste vi har set. Sener på dagen blev vi påsejlet af en Tysker medens  vi lå ved kajen, en del skade, men ikke mere end vi sagtens kan fortsætte turen, Ham der påsejjlede os var mere chokeret end os og han måtte havde en Averna til at dulme nerverne med. Fik udvekslet forsikringer, og på besøg i deres båd om aftenen til en drink.

24 juli.

Afg. Stahlbrode  kl. 11 fint vejr. Havde vrøvl med havefogeden som forlangt 12 euro for strøm, kunne ikke overbevise ham om at det var umuligt at bruge så meget strøm på et døgn, men vi måtte betale og se glade ud. Men vejret var fint, så det skulle ikke ødelægge vores humør. Ankom Stralsund kl.12.40. Besøgte vores havne knejpe om aftenen.

25. juli Flot vejr havnedag, var i byen hvor der er fest og farver, blandt andet et stort Midelalder marked med flotte optog. Mette var faktisk hovedperson i et mindre skuespil på torvet. Sidst på eftermiddagen fulgte vi Maria, Bjarne og lille Sophie til toget, deres ferie er desværre slut, så må vi så selv sejle hjem.

26 juli.

Blev liggende i Stralsund, da det var rigtig kedeligt vejr med blæst og regn.

27 juli.

Afgang Stralsund 9.55  ankom Schaprode 12.15. Diset koldt og blæsende, men der var stor hjælpsomhed da vi skulle lægge til, så vi måtte frem med Avernaen.

Blev liggende i Schaprode 28-29-30-31, da det var rigtig dårlig vejr med nærmest storm, regn og hagl. Tog bussen en dag til Bergen via Gingst vi skulle blandt andet havde hævet penge til diesel. Cyklede også en tur til Trent en tur på 15-16 km. men så måtte vi også havde et stop på en kro hvor vi nød en kop kaffe med æblekage til.                                                                                                                                                            Den sidste dag inviterede  vi 3 tyske nabobåde til kaffe og kage på MorgenFruen, som tak for stor hjælpsomhed, En meget hyggelig eftermiddag med sang, mundhamonika spil. Skulle både smage på Averna og tysk Sekt.

Lørdag 1 august.

Flot solskinsvejr og næsten ingen vind, så vi brød op fra Schaprode kl. 9.00 efter at vi havde fået diesel på 360 l.  Mange store både i sejlrenden på vej over Østersøen, men fin tur ankom Stubbekøbing kl.16,40. Gad ikke lave mad, så det blev et besøg på cafeteriet.

Søndag den 2 august.

Afgang fra Stubbekøbing kl. 9.15 mod Nolds Havn som vi ankom i flot vejr, dejligt at være hjemme igen efter en rigtig god tur. Så mangler vi bare at skal en tur på land og havde udbedret skaderne efter påsejlingen.